Çocugun gelisimi ve egitimi açisindan okul öncesi dönem büyük önem tasir.
Çocugunuzun gelisimine iliskin temeller bu dönemde atilir. Çocugun gelisimini incelemek pek çok yönden yararlidir.

Önce gelisim basamaklarinda ortaya çikan yeni yetenekler ve davranis özellikleri saptanabilir; sonra gelisimin her çocuktaki niteliginden gelisim yönü ve hizi kestirilebilir.
Kisisel ayriliklarla birlikte ortak yanlarin bilinmesi çocuk egitiminde izlenecek yolu belirler.

Gelisim Dönemleri 2.5 YAS

Bu yas dönemi, gelisimin en büyük kriz dönemlerinden biri olarak kabul edilir. Bu zorlu dönemde çocuk dengesiz, olumsuz, kararsiz ve isyankardir. Büyüklerinin sözlerini dinlemez, hatta tersini yapar, eylemleri kisitlandiginda öfkelenir, çevresinden yardim istemez, kendi basina basarmayi amaçlar.
Bu dönem her çocukta görülebilen dogal bir geçis evresidir.
Ancak bu evrede olusan saplantilar ve asiri gerginlikler, ileriki yillarda inatçilik ve direnç belirtileri sekline de dönüsebilir.

Bu yasta çocuklara nasil yardimci olunabilir:
  • Günaydin dendiginde Günaymadi cevabinin verilebildigi bu olumsuzluk evresinde çocuklar, baskalariyla paylasma konusunda zorlanacak ve rekabet duygusu yasayacaklardir.
  • Digerleri üzerinde otorite kurmaya çalisirken, bir yandan da bagimsiz olmayi isteyecekler, bir yandan da yetiskinlerin onayina ihtiyaç duyacaklardir.
  • Zaman zaman otoriteye öfke ve terslikle karsi çikilan bu dönemde çocuklarin olumsuz davranislarini görmezden gelmek, kisa bir süre ilgisiz kalmak, tartismaya girmemek, sürtüsmemek, bir baska etkinlige yöneltmek ve bu arada sizlerinde baska bir seyle mesgul olmasi gerekmektedir.
  • Ancak olumsuz davranisi bittiginde ilgilenmek en dogrusu olacaktir.
  • Hirçinlastiklari, olumsuzlastiklari, öfke nöbeti geçirdikleri dönemlerde sakin ve sabirli bir tutum izlenmelidir.
  • Anne babalar böyle bir zamanda tüm dikkatlerini çocuklari üzerinde yogunlastirip, göz kontagi kurarak, kabul belirtisini beden diliyle de ifade etmelidir.
  • Ciddi bir yüz ifadesi takinip, çocuga yaklasip onu dinlemek en dogrusudur. Kararli bir ses tonuyla konusmak gereklidir.
  • Unutulmamasi gereken bu kriz döneminin gelisimin normal bir evresi oldugu ve geçici oldugudur.
  • Yine bu dönemde çocuklarin çabalari desteklenmeli, hatalari görmezden gelinmelidir. Tüm basarilari övülmelidir.
  • Oyunda paylasmayi ögrenebilmeleri için baskalarina bir seyler vermesini gerektiren oyunlar oynanmalidir.
  • Ziplama ve ayak ucunda yürüme faaliyetlerinin yer aldigi oyunlarla, top ve kosmaca yoluyla enerjilerini harcamalari saglanmalidir.
  • Özellikle yesil alanda gerçeklestirilecek, çocugu yoran bu tür oyunlar hem çocuklarin uyku düzenine yardimci olacak hem de günlük gerilimden arinmalarini saglayacaktir.