ABDEST KONULARI

ABDEST

Abdest, belli organları usulüne uygun olarak yıkamak ve meshetmek suretiyle yapılan bir temizliktir.
Abdest her şeyden önce her türlü pislik ve kirlilikten kurtulmak, yani maddî ve manevî bütün pislik ve mikroplardan uzak kalmak için İslam'ın emrettiği önemli bir ibadettir. Mikrobun en kolay ürediği yer ağızdır. Ağızdan başlayarak el, yüz ve ayakların günde beş defa temizlenmesi İslam'ın temizliğe verdiği önemi gösterir. Böylelikle İslam yüzyıllar önce temizliğin üzerinde durup insanoğlunu maddî-manevî her türlü pislik ve mikroptan korumayı hedeflemiştir.
Bunun yanında abdest alan bir insan, kendini manen temiz ve rahat hisseder ve bu güzel his ve temiz duyguyla Allah'a ibadete durur. Bu da ruhun temizliğini sağlamaktadır. İnsanın yaratılış gayesi olan Allah'a kulluk böyle bir temizleme ameliyesi ile başlayınca insanoğluna vereceği zevk ve rahatlığın değeri sonsuzdur.
İnsan abdestle bedenen ve manen temizlendikten sonra Allah'ın huzuruna çıkar. Böyle bir temizlenme ile günlük bütün yorgunluktan ve yükleri geride bırakır. Abdest almakla, dünyevî ve uhrevî bir çok fâzilet ve güzellikler elde edilir. Hz. Peygamber (SAV.) abdestle ilgili olarak şöyle buyururlar;
"Bir Müslüman abdest alıp yüzünü yıkadığında, yüzündeki azaların işlediği bütün günahları; el ve ayaklarını yıkadığında el ve ayaklarıyla işlediği bütün hata ve günahları, su damlalarıyla beraber akıp gider ve kendiside tertemiz olur. Hatta kirpik ve tırnak diplerindeki günahlarından eser kalmaz* Adap ve erkanına uymak suretiyle abdest alıp kıbleye dönerek: "Eşhedü en la ilahe illallahü vahdehu la şerike leh ve eşhedü enne Muhammeden abdühü ve Rasülühü" diyen bu kul için cennet kapılan açılmıştır; o, cennet kapılarının dilediğinden içeri girer. "(Müslim Tahare, 32, 33; Tirmi Tahare, 2).

Abdest siz Olarak Yapılması Yasak Olan Hususlar:
1) Namaz kılmak.
2) Kur'an-ı Kerim'e el sürmek.
3) Tilavet secdesi yapmak.
4) Cenaze namazı kılmak.
5) Kabe'yi tavaf etmek.

ABDEST’İN FARZLARI

1) Yüzü Yıkamak
Yüzün bir defa yıkanması farzdır. Yüzün sınırlan, saçın bittiği yerden sakal veya çene altına, kulakların köklerine kadar olan bölümdür. Gözlerin içine suyun ulaştırılması gerekmez. Ancak abdest alırken gözler sıkılmaz, tamamen açık bırakılmaz. Normal bir şekilde yüz yıkanır. Dudaklar yumulduğu zaman, dışarıda kalan kısım yüzün sınırlarıdır. Sakal, bıyık ve kaşın altına suyu ulaştırmak gereklidir.

2) Kolları Yıkamak
Parmak uçlarından kol dirseklerine kadar (dirsekler de dahil) olan kısmı bir defa yıkamak farzdır. Eğer iğne ucu kadar kuru bir yer kalırsa veya tırnağının altına suyu geçirmeyecek (hamur, boya, çamur vb.) bir madde bulunursa, abdest alınmış sayılmaz. Ancak boyacıların tırnaklarındaki boyalardan kaçınmanın mümkün olmamasından dolayı bunlar abdestte zarar vermez. Tırnaklar parmak uçlarından dışarı taşacak kadar uzamış olursa o fazlalığı da yıkamak gerekir. Bir kimse abdest aldıktan sonra bu uzamış tırnağı keserse abdest’inin yenilemesi gerekmez. Parmakta yüzük var ve bu geniş ise abdest alırken bunu oynatmak sünnet, eğer yüzük dar ve altına su geçinmeyecek kadar parmağa oturmuşsa onu oynatmak farzdır.

3) Bası Meshetmek
Mesh, sözlükte eli bir şeyin üzerinden geçirmek demektir. İbadet hukukunda ise suyun bir vücut organına isabet etmesidir. Başın meshedilmesindeki farz oran alın miktarıdır. Bu miktar ise başın dörtte biridir. Meshederken üç veya daha fazla parmağı kullanmak gerekir. İki parmakla yapılan mesh caiz değildir. Başa giyilen sarık veya takke üzerine meshetmek geçerli değildir. Kadınlar da baş örtüleri üzerine meshedemezler.

4) Ayakları Yıkamak
Sağlam ve çıplak ayaklan topuklarıyla birlikte bir defa yıkamak farzdır. Yaralı veya mestle örtülü ayaklan yıkamaya gerek olmayıp sadece meshetmek yeterlidir. Maide Süresi 6. ayette geçen topuk (topuk= ka'b) ayağın iki tarafından inak kemiğine bitişik kemiktir. Rasulallah (SAV.): "Vay ateşten o topukların haline... " (Buhari, İlim 30; Vudü1, 27,29; Müslim, Tahare, 25-28,30; Ebû Davud, Tahare, 46) buyurduğu ve ayakların tamamen yıkanmasını emrettiği bilinmektedir. Bir kimsenin ayağında yarık varsa ve o yarığa su sızdırmayan bir ilaç sürülmüşse, o kimse ayağını yıkadığı zaman, su yanığın altına geçmezse bu durumda su, ayağa zarar verecekse abdest yerine getirilmiş sayılır ve bu caizdir. Ancak su zarar vermiyorsa abdest tam olarak alınmış sayılmaz. Dolayısıyla zarar vermediği takdirde yarıklara su ulaşacak şekilde yıkamak gereklidir.

ABDESTİN SÜNNETLERİ
1) Abdestte başlarken "Euzu ve Besmele" çekmek.
2) Abdestte niyet etmek.
3) Önce bileklere kadar elleri yıkamak.
4) Misvak kullanmak veya dişleri parmakla ovalamak.
5) Ağza ve burna üçer defa su vermek, (mazmaza ve istinşak)
6) Kulakları, boynu mesh etmek.
7) Başın tamamını mesh etmek.
8) Yıkanması gereken uzuvları üçer defa yıkamak.
9) Abdestte organları ara vermeden yıkayarak devam etmek.
10) Sırayı bozmamak.
11) Abdest almaya sağ taraftan başlamak

ABDESTIN EDEPLERİ1) Abdest alırken başkasından yardım istememek.
2) Abdest alırken suyun sıçramaması için dikkatli davranmak.
3) Kıbleye doğru yönelmek.
4) Gereksiz yere konuşmamak.
5) Niyet ederken dil ile niyet etmek.
6) Her uzvu iyice ovmak.
7) Abdest dualarım okumak.
8) Kullanılmış su ile abdest almamaya dikkat etmek.
9) Her uzvu yıkarken niyeti korumakla birlikte "Bismillah" demek.
10) Kulağı meshederken serçe parmaklarının uçlarıyla kulak deliklerini meshetmek.
11) Burna ve ağıza suyu alırken sağ eli kullanmak.
12) Sol el ile sümkürmek.
13) Özür sahibi olmayan kimsenin namaz vaktinden önce abdest alması.
14) Abdest bittikten sonra kıbleye karşı ayakta kelime-i şehadet getirmek ve dua yapmak, biraz su içmek.
15) Durgun ve akarak yer değiştiren sular ile birikinti halindeki sulara ve Kıble'ye karşı abdest bozulmaz.

ABDESTİ BOZAN DURUMLAR
1) İdrar veya dışkı yollarından yani ön ve arkadan herhangi bir şeyin çıkması. (İdrar, dışkı, yel, vedi, mezi, meni, kurt vb.)
2) Aklın idrak gücünü gideren hususlar; uyumak, bayılmak, delirmek, sarhoş olmak vs.dir. Ancak oturduğu yerde kıpırdamadan uyuyan kimsenin abdest’i bozulmaz.
3) Vücudun herhangi bir yerinden kan, irin veya sarı su çıkması ve etrafına yayılması. Ağızdan akan kana bakılır, şayet bu kan tükürük kadar veya tükürükten fazla ise abdest’i bozulur.
4) Ağız dolusu kusmak.
5) Teyemmüm yapan kimsenin su bulması.
6) Namazda sesli gülmek.

ABDESTİ BOZMAYAN DURUMLAR
1) Kişinin ön veya arka yollarından başka vücudunun herhangi bir yerinden kan çıkıp, bir damla halinde kalması.
2) Kabuk bağlamış bir yaranın kan çıkmadan kabuğunun düşmesi.
3) Yaradan, burundan yahut kulaktan bir vücut kurdunun düşmesi.
4) Tenasül uzvuna (cinsi organına) el sürmek.
5) Ağız dolusu olmayan kusuntu.
6) Ağızdan çıkan balgam.
7) Oturduğu yerde veya namazda uyumak.
8) Ağlamak.


FARZLARI SÜNNETLERİ VE ÂDABINA GÖRE ABDESTİN ALINIŞI
Niyet ettim abdest almaya, "eüzübiHahimineş-şeytanirracim, bismülahirrahmanirrahim",denir .
Sonra, sırasıyla eller üç defa yıkanır. Eller yıkanırken parmak aralarında kuru yer bırakmamaya çalışılır. Varsa yüzük oynatılır.
Sonra ağza üç defa su verilir ve çalkalanıp dökülür. Varsa misvak veya fırça ile yoksa sağ elin baş ve işaret parmağı ile dişler fırçalanır.
Sonra buma üç defa su verilir, sol el ile temizlenir.
Sonra yüz, saç bitiminden çene altına kadar üç defa yıkanır.
Sonra dirseklerle birlikte evvela sağ kol sonra sol kol üç defa yıkanır.
Sonra başın dörtte biri ıslak sağ elin içi ile meshedilir. İşaret parmaklan ile kulak içleri, baş parmaklarla kulak arkalan, ve parmakların dışı ile boyun meshedilir.
Sonra sağ ayağın küçük parmağından başlayarak önce sağ ayak, sonra sol ayak, topuk kemikleriyle birlikte üç defa yıkanır.
Böylece abdest bitince sağ ele su alıp, ayakta içmek sünnettir. Kerâhat vakti değilse iki rekat nafile namaz da kılınır.'
Abdest alan kimseye; abdest aldıkta sonra, kıbleye dönerek "Kelime-i Şehadet" getirmek ve 3 kere "inna enzelnahü" suresini okumak çok sevaptır.

ABDESTİN FAZİLETİ VE SEVABI

Hz. Peygamber (S.A.V.) şöyle buyuruyor. "Müslüman veya mü'min bir kul abdest aldığı zaman, yüzünü yıkarken gözleriyle bakıp da işlediği günah ve hataları su ile veya en son damla ile çıkıp gider. Kollarını yıkarken, ellerini uzatıp da işlediği hataları, aldığı abdest suyu ile veya suyun en son damlası ile çıkıp gider. İki ayağım yıkarken, yürüyerek işlediği hatalar, günahlar, (aldığı abdest) suyu ile veyahut abdest suyunun en son damlası ile çıkıp gider. O kadar ki, abdest tamamlanınca (abdest alan Müslüman da) hatalardan tertemiz arınmış olarak kurtulup temizlenir."