Kazayi Hacet Dualari
ـ2ـ وعن عائشة رَضِيَ اللّهُ عَنْها قالت: ]كَانَ النَّبىُّ # إذَا خَرَجَ مِنَ الخََءِ قالَ غُفْرَانَكَ[. أخرجه أبو داود والترمذي.وله في أخرى عن عليّ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ قال: ]قالَ رسولُ اللّهِ # سِتْرُ مَا بَيْنَ أعْيُنِ الجِنِّ وَعَوْرَاتِ بَنِى آدَمَ إذَا دَخَلَ أحَدُهُمُ الخََءَ أنْ يَقُولَ: بِسْمِ اللّهِ[.»الغُفْرَانُ« مصدر ونصبه بإضمار أطلب وأستغفر لقصور الشكر عن بلوغ هذه النعمة، وقيل: استغفر من تركه ذكر اللّه سبحانه مدة لبثه على الخء ‘نه كان يترك ذكر اللّه إ عند قضاء الحاجة، فرأى ذلك تقصيراً فتداركه باستغفار .



Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resülullah (aleyhissalatu vesselam) heladan çikinca: "Gufraneke (affini taleb ediyorum)" derdi. "[Ebü Davud, Taharet 17, (30); Tirmizi, Taharet 5, (7); Ibnu Mace, Taharet 10, (300).]

Tirmizi'nin Hz. Ali'den kaydettigi diger bir rivayette söyle denir: "Resülullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Helaya girdigi zaman insanoglunun avretleri ile cinnilerin gözleri arasindaki perde, kisinin "bismillah" demesidir."

AÇIKLAMA:
1-Gufraneke: Gufran, tipki magrifet gibi mastardir. Örtmek, affetmek, bagislamak manasina gelir. Sondaki ke zamirdir. Öyleyse senin örtmen, bagislaman demek olur. Ancak mananin bütünlesmesi için bir fiil takdiri gerekmektedir: اَطْلُبُ غُفْرَانَكَ Yani "senin bagislamani taleb ediyorum."

2-Heladan çikarken magfiret talebetmenin sebebine gelince sarihler iki ihtimal beyan eder:
a) Bu esnada zikrullahin terkedilmis olmasindan.
b) Resülullah (aleyhissalatu vesselam), kisinin, gidayi alip menfaatini te'min ve fuzüliyati kolayca atmasi gibi fevkalade hayati nimetlerin sükrünü ödemideki aczi sebebiyle magfiret dilemistir. Böylece nimete karsi sükür vazifesini magfiret dileyerek yerine getirmis olmaktadir. Bu ihtimal daha kavi gözükmektedir.

3-Bu makamda, okunacak baska merfu dualar da rivayet edilmistir: اَلْحَمْدُللّهِِ الَّذِى اَذْهَبَ عَنِّى اْ‘َذَى وَعَافَانِى (Ezayi giderip afiyet veren Allah'a hamdolsun) veya, اَلْحَمْدُللّهِ الَّذِى اَحْسَنَ اِلَىَّ فِى اَوَّلِهِ وَآخِرِهِ (Gidamizin evvelinde de sonunda da bize ihsanda bulunan Allah'a hamdolsun) veya: اَلْحَمْدُللّهِ الَّذِى اَذَاقَنِى لَذَّتَهُ وَاَبْقَى فيَّ قُوتَهُ وَاَذْهَبَ عَنِّى اَذَاهُ (Lezzetini bana tattirip, gidasini bende birakip sonra da ezasini benden gideren Allah'a hamdolsun.)"Bu rivayetlerden sihhatçe en üstün olani sadedinde oldugumuz Hz. Aise hadisidir. Resülullah'in farkli zamanlarda bu dualarin hepsiyle dua etmis olmasi mümkündür.








Kütub-u Sitte Serhi, Prof.Dr. Ibrahim Canan Cilt 16-17

ـ1ـ عن أنس رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ قال: ]كَانَ رسولُ اللّهِ # إذَا دَخَلَ الخََءَ لِقَضَاءِ الحَاجَةِ يَقُولُ: اَللَّهُمَّ إنِّى أعُوذُ بِكَ مِنَ الخُبُثِ وَالخَبَائِثِ[. أخرجه الخمسة.»الخُبُثُ« بضم الباء جمع خبيث.»والخَبَائِثُ« جمع خبيثة، والمراد بهما ذكور شياطين الجنّ وا“نس وإناثهم .



Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resülullah (aleyhissalatu vesselam) kazayi hacet için helaya girdigi zaman su duayi okurdu:"Allahümme inni eüzu bike mine'lhubsi ve'lhabais. (Allahim, pislikten ve (cin ve seytan gibi) kötü yaratiklardan sana siginirm." [Buhari, Vudü 9, Da'avat 15; Müslim, Hayz 122, (375); Tirmizi, Taharet 4, (5); Ebü Davud Taharet 3, (4,5); Nesai, Taharet 18, (1, 20).]









Kütub-u Sitte Serhi, Prof.Dr. Ibrahim Canan Cilt 16-17