Oruçlunun karsilastigi mühim olaylar


1- Oruçlu kimsenin dis doldurtmasi, kaplatmasi, çektirmesi orucu bozar mi?

Aslinda bu gibi tedavilerde bogazdan asagiya, bedenden içeriye bir sey gitmezse, mesela kan ve ilaç yutulmazsa oruç bozulmaz. Çünkü orucu bozacak herhangi bir madde ne bogazdan asagiya kaçmis ne de bedenden içeriye geçmistir. Öyle ise orucu bozacak bir durum söz konusu olmamistir bu tedavilerde. Bununla beraber, oruçlu iken morfinli dis çekiminin orucu bozmayacagi ifade ediliyorsa da acil bir durum yoksa dis tedavisini iftardan sonraya birakmakta (süpheden kurtulmak için) isabet vardir.

2- Göze, burna, kulaga damlatilan ilaçlar orucu bozar mi?

Bu konuda da farkli tibbi görüsler vardir. Buna göre, göze, kulaga damlatilan ilaç orucu bozmazsa da burna akitilan ilacin yemek borusu ve mideyle baglantisi bulundugundan dolayi orucu bozacagi görüsünü öne çikaranlar vardir. Demek oluyor ki, buruna akitilan ilaç (içeriye akacak derecede çoksa) orucu bozar; göze, kulaga akitilan bozmaz. Diyanet ilmihaline de bakilabilir.

3- Kadin, adet görecegi günü de oruca niyet etmeli midir? Yoksa adet görme ihtimali olan günde oruca niyet etmese de olur mu?

Adet görecegini sandigi günü de oruca niyet etmesi uygun olur. Adeti baslamazsa orucunu sürdürür. Baslarsa hemen birakir. Bir karisiklik söz konusu olmaz. Hatta iftar saatine yakin da olsa adetin baslamasiyla orucun bozulmasi uygun olur. O halde iken oruç tutulamaz.

4- Ilaç alip da adeti Ramazan'dan sonraya tehir ettirmek caiz olur mu?

Caiz olsa da sihhi açidan mahzur ihtimali akla gelmektedir. Zira her bünye ilaç almaya müsait olmayabiliyor. En iyisi, oruç tutulmali, özür baslayinca birakilmali, yenen günleri de sonra kaza ederek borçtan kurtulma tercih edilmeli, ilaç alarak zorlamaya gerek duyulmamalidir...

Çünkü "tut" emri de dini emirdir. Adet baslayinca "tutma" emri de. Bu sebeple tutunca itaat etmis de tutmayinca isyana yönelmis olunmaz. Belki her iki halde de Rabb'imizin emrine uyulmus, ikisinden de sevap kazanilmis olunur. Bundan dolayi bir maneviyat büyügünün hanimlara su hitabi düsünülmeye deger dogrusu. Demis ki:

- Hanimefendiler! Sizler Allah'in ne bahtiyar kullarisiniz! Orucunuzu tutar, sevap alirsiniz, yer yine sevap alirsiniz. Çünkü her iki halde de emre uymus olursunuz.

5 -Dudak ve tirnaktaki boya orucu bozar mi?

Dudaktaki boyanin sökülüp de parçasi bogazdan asagiya inmesi halinde orucu bozacagi bilinmektedir. Böyle bir yutma söz konusu olmazsa ister ruj isterse baska boya sürmekle oruç bozulmaz. Ancak bu gibi boyalar tabaka teskil edecek kadar kalin olur da abdestte ve gusülde altina su geçirmezse, burada sorun çikar, abdestin, guslün sihhatine mani olur. Bu boyalari iyi incelemek gerekir. Kina gibi tabaka teskil etmedigi takdirde bir mahzur söz konusu olmaz.

6- Astimli hastalarin kullandigi sprey orucu bozar mi?

Nefes almakta zorluk çeken astimlinin bogazina pompaladigi hava orucu bozmaz! Çünkü bu, bir hayati ihtiyaçtir. Üstelik yutulan hava zerrecikleri içeriye gittigi dogru olsa bile akcigerden ileriye geçmedigi, mideye ulasmadigi ve susuzluk ihtiyacini karsilamadigi da ileri sürülmektedir. Bu sebeple astimlinin nefes almayi kolaylastiran hava pompalamasinin orucu bozmayacagi yolunda Diyanet'in de karari vardir.

7- Önceden hastaneden alabildigim film çektirme siram oruçlu iken geldi. Oruç bozduracak seyler içiriyorlar film çekerken. Ne yapayim? O gün orucu mu birakayim, yoksa bir daha kolayca sira alamayacagim tedavimi mi terk edeyim?

Hastanede orucu bozduracak seylerin olacagini biliyorsaniz o gece oruca niyet etmezsiniz. Dolayisiyla muayene günündeki oruç bozucu hallerden dolayi da oruç bozmus sayilmazsiniz. Sonra, niyet etmediginiz günün orucunu kaza edersiniz. Sirasi gelmis tedaviyi terk etmeyebilirsiniz.

8- Belli zamanlarda enjeksiyon yoluyla (insülin) almalari gereken (seker hastalarinin) oruç tutmalarinda tip bakimindan bir sakinca bulunmazsa, oruçlu iken (insülin) ignelerini yaptirmalari oruçlarini bozmaz. Çünkü seker hastalari bunu yaptirmadan yasayamaz. Hayati bir tehlikenin oldugu anlarda igne yasagi yoktur zaten. Ancak, hastaligin siddetlenmesi gibi ciddi bir mahzur yoksa igneler iftardan sonraya birakilirsa daha saglami tercih edilmis olunur.


AHMED SAHIN