***
DIŞARDA
Points: 42.870, Level: 100
Level completed: 0%,
Points required for next Level: 0
Overall activity: 4,9%
Achievements


Nefİs terbİyesİ
1. ADIM : NEFİS TERBİYESİNİN GEREKLİLİĞİNİ KAVRAMAKTIR.
Nefis ve Şeytan insanın manevî ilerleyişinde en mühim iki engel. Nefis içeriden Şeytan dışarıdan dünya ve ahire-timizi perişan etmek için durmadan çalışıyorlar. Nefsin mahiyetinde "gurur-kibir-menfaatçilik" gibi pek çok zararlı özellik var. Şeytan işletilmeye uygun bu madenleri iyi biliyor ve işletiyor; nefsin zaaflarını tanıyor ve yakalıyor.
Günümüzde nefisler alabildiğine hür alabildiğine serbest. Dinin günah kabul ettiği nice hareket günlük hayatın âdeta birer parçası olmuş. Vitrinler nefse hitap ediyor sokaklar nefse sesleniyor TV programları nefsi günahlara kamçılıyor şarkılar günaha çağırıyor. Günümüz insanı nefsi tanımıyor. Günümüz insanı nefis terbiyesinden habersiz. Günümüz insanı nefsin kulu kölesi. Hâlbuki bu huysuz atı iyi bir terbiyeyle dizginlemek ve gemlemek onun sırtına binip yüce hedeflere doğru yol almak mümkün.
Modern insan eski çağların kölelik dönemlerinden kurtulduğunu söyler. Günümüzde kölelik olmamakla beraber çoğu insanın nefsine kul ve köle olduğunu söyleyebiliriz. "Hür doğdum hür yaşarım! Kime ne? Bana kimse karışamaz!" diyen bu zavallılar nefislerine tutkularına kötü arzularına boyun eğdiklerinin kölelik yaptıklarının farkında bile değillerdir. Gerçi ellerinde kelepçe boyunlarında boyunduruk görülmez; fakat ruhları kelepçeli iradeleri boyunduruk altındadır.
Bütün Kötülüklerin Anası
Adamın biri annesini öldürür. "Niye anneni öldürdün?" diye sorulduğunda "Zina yapıyordu." der. "Anneni öldüreceğine beraber olduğu adamı öldürseydin." dediklerinde ise şu cevabı verir: "Her gün bir adam mı öldürmeliydim?"
Kıssayı nakleden Mevlâna ardından şu hatırlatmayı yapar:"Ey insan!.. O kötü tabiatlı anne senin nefsindir ki onun fesadı her tarafa yayılmıştır."
Yani insan yaptığı yanlışların sebebi suçlusu olarak buna sebep olan insanları olayları durumları görüp kendini temize çıkarmaya en azından kendini vicdanen rahatlatmaya çalışır. Fakat bu kıssadan hareketle esasen insanın kendi nefsini terbiye etmesi lüzumu açıktır. Aksi halde ölene kadar kendisinin yanlış yapmasına sebep olan olay durum ya da kişiler az ya da çok var olacaktır. Bunların az olması tabii ki kolaylık olur. Ancak tamamen ortadan kaldırmak imkansızdır. Çünkü bunlar olacak ki sınav olsun ve iyiler kötüler ayrılsın.
Gerçi nefsi öldürmek yani onu bütün bütün susturmak pek mümkün değildir. Ama onu terbiye ermek kötülüğe değil iyiliğe sevketmek hem mümkün hem de gereklidir.
Nefis Bir Düşman mı?
Nefsi yok etmek imkanı yoktur. İstenen de bu değildir. Esas olan onu kötülüklerden uzak tutup iyiliklere yönlendirmek meşru dairede kalmasını sağlamaktır.
"Ancak Yüce 'a selim kalple gelenler kurtulur." (Şuara 89) “Nefsini temizleyen kurtuldu. Nefsini kirleten ziyan etti..” (Şems 9-10) ayet-i kerimeleri de nefsin terbiye edilmesi gerektiği hakikatini bildiriyor.
Terbiye edilen nefis ise insanın manevî yükselişinde en mühim bir unsurdur. Böyle bir nefis sahibi ibadet vadilerinde gezer daima helâl sahalarda dolaşır; 'a samimî kul Peygamber'e sadık ümmet olarak yaşar. Hz. Yusuf Kur'an'da nakledilen bir ifadesinde şöyle der: "Ben nefsimi hatadan uzak görmüyorum. Şüphesiz nefis Rabbimin rahmetine mazhar kıldığı hâller dışında şiddetle kötülüğü emreder
Demek ki bir peygamber bile nefsine güvenmiyor normal şartlar altında nefsin daima günahı isteyeceğini bildiriyor.
Çocukta Nefis
Pek çok insan çocukta nefis olmadığını zanneder. Halbuki nefsin insandaki sınır taramaz istekler kötü özellikler toplamı olduğu düşünülürse çocukta da nefis olduğu görülür. Meselâ üç yaşındaki çocuğunuzla oyuncakçıya veya markete gittiğinizde çocuk hoşuna giden her şeyi almak ister bütçenizin bunları almaya uygun olup olmadığı onu hiç ilgilendirmez. Bir kardeşi dünyaya geldiğinde aşırı bir şekilde onu kıskanır onunla ilgilenmenizden rahatsız olur. Aynı çocuk siz bir şey verdiğinizde severek alır onun elindekini isteseniz kolay kolay vermez. Görüldüğü gibi çocukta "cimrilik-kıskançhk-menfaatçilik" gibi nefsin pek çok karakteri açıkça kendim belli eder.
Büyüklerin nefsi terbiyeye muhtaç olduğu gibi çocuğun nefsi de terbiyeye muhtaçtır. "Ağaç yaş iken eğilir." hükmünce çocuğun nefsini terbiyeye daha küçükken başlamak isabetli olacaktır. Meselâ beraber markete giderken çocuğunuza "Bu defa marketten sadece ekmek alıp döneceğiz; çikolata almak yok!" deseniz ve bunu zaman zaman uygu-lasanuz çocuk bazı isteklerini frenlemesi gerektiğini öğrenecektir. Yoksa çocuğun her istediğini almanın onu sorumsuzluğa-israfa-nefse mağlûbiyete" maruz bırakması kaçınılmazdır.
Keza zaman zaman çocuğa "Al bakalım şu iki çikolatayı... Birini arkadaşına ver." deseniz çocuk "verme"yi öğrenecektir.
Sirklerde gösterilerde kullanılan vahşî aslanlar bakıcılarının talimatlarına göre şahane hareketler yaparlar. Bu vahşî hayvanları kuzu gibi uysal yapan sır onların iyi bir terbiyeden geçmelerinde gizlidir; ve bu terbiye aslanlar henüz yavru iken başlatılır!
Nefis Engeli
İnsan bu dünyaya 'ı bulmak O'nu tanımak O'-nun gösterdiği yolda gitmek üzere gönderilmiştir. Fakat imtihan gereği olarak 'a giden yol engellerle doludur. Nefisbu engellerden en büyüğüdür! Engeller ise takılmak için değil aşılmak içindir.
Nefsinin kötü meyillerine şiddetli arzularına boyun eğenler artık 'ın gösterdiği yolda değil nefsin gösterdiği yolda giderler.
Bu yolda sadece dünya vardır. Bu yolda oyun ve eğlence ile vakit öldürmek vardır. Bu yolda gayrimeşru zevkler vardır. Bu yolda "ben" merkezli kendini beğenmek kendini satmak kendi derdinde olmak vardır. Bu yolda ulvî gayelerden mahrumiyet süflî gayelere yönelmek vardır.
Nehrin akış yönünden yüzmekle nehre karşı yüzmek farklı şeylerdir. Şu hayatta nefse rağmen iyi şeyler yapa-bilmek nehre karşı yüzmeye benzer. Zordur ama zevklidir. Her kişinin değil kişinin kârıdır.
Mecnun Misali
Leylâ’nın Zülfüne Hemen Gönül Bağlama. Çünkü seni AŞK Çöllerinde Gezdirip Duran Leylâ Değil
Mevlâ’dır Hep…