1- Tartışma hasede yol açar
Hadis-i şerifte(Hased
ateşin odunu yediği gibi
hasenatı yer) buyuruldu.
(İ.Mace)
Tartışmada galip gelen demağlup olan da zararlıdır. Mağlup olana
(Falanca
senden daha ileri görüşlüdür) denincegalip gelene haset etmeye başlar.
Tartışmada galip gelen kimsekendini üstün görmeye başlar. (Falanca
kendi
yoluna girmek için beni davet etmişti. Fakat kendisi hakkı görünce bizim
yolumuza girmeye mecbur kaldı) derkendini üstün görmeye çalışır. Hadis-i
şerifte(
ü teâlâ
kibredeni alçaltır
tevazu edeni yükseltir)
buyuruldu. (Taberani)
2- Hakkı küçük görmeye sebep olur
Tartışmacıkendini üstün görme hastalığından kurtulamaz. Her zaman
kendisinin hakim olmasını ister. (Niye hep kendin konuşuyorsun) diyenlere
(Biz böyle davranmakla ilmin izzetini koruyoruz) der. Hasmının
bildirdiklerine önem vermezonun delillerini küçük görür. Hadis-i şerifte
buyuruldu ki:
(Hakkı küçük görmek kibirdendir.) [İ.Gazali]
3- Kin tutmaya yol açar
Kendi fikrinin kabul edilmediğini gören tartışmacıkarşısındakine kin
beslerbazen ömür boyu onu affetmez. Kin bir felakettir. Hadis-i şerifte
(Mümin kinci olmaz) buyurulmuştur. (İ.Gazali)
4- Gıybete sebep olur
Tartışmacıhasmının sözlerini naklederek
(O şöyle dedi
ben şöyle cevap
verdim) diyerek kendini gıybetten kurtaramaz. Her ne kadar hasmının
söylediği sözleri doğru olarak nakletse bilemaksadı onun acizliğini
göstermek olduğu içinhasmı da bu konuşmalardan razı olmayacağına göre
sözleri gıybet olur. Halbukiü teâlâ gıybet etmeyi
ölü eti yemeye
benzetmiştir.
5- Övünmeye sebep olur
Tartışmacıgalip gelirse
kendini övmekten kurtaramaz. (Şu delilleri
getirerek onu susturdum) diye kendini över. Halbuki(Çirkin olan doğru
kişinin kendini övmesidir) denilmiştir.ü teâlâ da kendimizi övmekten
bizi men ederek(Elbette
kendini beğenip övünen hiç kimseyi sevmez)
buyurmaktadır. (Lokman1
Arkadaşını mağlup etmekle övünen bir cemiyettekardeşliğin tesisi mümkün
olur mu? Övünmekbaşkasını hakir
aşağı görmekten ileri gelir. Halbuki
hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Din kardeşini hakir görmekkötülük olarak yeter.) [Müslim]
6- Kusur araştırmaya sebep olur
Tartışmacıhasmını yenmek için onun gizli kusurlarını araştırmaktan kendini
alamaz. Nerede ne demişdiye araştırır. Halbuki
ü teâlâ
tecessüs
etmeyiyani başkalarının kusurlarını araştırmayı men etmiştir. Tartışmacı
hasmının bedeni kusurlarını imâ ile de olsa söyler. Mesela; hasmı gözlüklü
ise(Bu gerçekler gözlükle görülmez
gerçeği görmek için gözlük kâfi
değildir) diyerek hasmınıngözündeki kusurunu
bedeni kusurlarını ilmi
noksanlığı için bir özür sayar.
7- Zarara sevinmeye sebep olur
Tartışmacıhasmının yenilerek kötü duruma düşmesine sevinir.
Halbuki hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Kendisi için sevdiğinidin kardeşi için sevmeyen kâmil mümin olamaz.)
[Buhari]
8- Nifakariyaya yol açar
Tartışmacızahiren hasmına sevgi gösterir. O ise bu sevgisinin yalan
olduğunu bilir. Bu ise nifaktırmünafıklık alametidir. Tartışmacı halkın
gözünegönlüne girebilmek için bazen demagojiye sapar. Halka yaranmak ise
riyadır. Hadis-i şerifte(Riya küçük şirktir) buyuruldu. (Taberani)
Dil ile sevgi gösteripkalben bir mümine buğzeden
lanete müstehak olur.
9- Hakkı kabul etmemeye sebep olur
Tartışmacının nefret ettiği şeyhakkın hasmının ağzından çıkmasıdır.
Halbuki hakkı kabul etmemek büyük felakettir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(ü teâlânın en sevmediği kimse
hakkı kabul etmekte inat edendir.)
[Buhari]
10- İnada sebep olur
İnatkarşımızdakini aşağı görmeye
ondan nefret etmeye
ona düşmanlık
beslemeye yol açar. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Din kardeşine itiraz etmeboş konuşma
[üzücü] şaka yapma ve verdiğin
sözden cayma!) [Tirmizi
(alıntı