ÇARPIK KADER ANLAYIŞI
Özellikle ölüm konusuyla ilgili olarakhalk arasında kader hakkında pek çok yanlış kanaat vardır. "Kaderini yenmek"
"kaderini değiştirmek" gibi yanlış mantıklar toplumda oldukça yaygındır. Kimi insanlar birtakım beklenti ve tahminlerini kader zannedip
bunların gerçekleşmediğini görünce de kaderin belirlendiği gibi gitmediğini
değiştiğini sanırlar. Sanki kaderi önceden okumuş da
olaylar okudukları şekilde gelişmemiş gibi akılsızca bir tavır takınırlar. Bu tür çarpık ve tutarsız mantıklar
aklın tam olarak gelişememiş ve buna bağlı olarak kaderin anlamının tam olarak kavranamamış olmasından kaynaklanır.
Kaderzaman ve mekan kavramlarını yoktan var eden ve bunları tamamen kontrol ve hakimiyetinde bulunduran
zaman ve mekana tabi olmayan Allah'ın
geçmiş ve gelecekteki tüm olayları zamansızlık boyutunda tespit etmesi ve yaratmasıdır. Yaşanmış ve yaşanacak bütün olaylar zinciri
an an
detay detay Allah katında planlanmış ve yaratılmıştır.
Zamanı Allah yaratmıştırbu yüzden O
zamana bağımlı değildir. Allah'ın katında herşeyin başı da
sonu da
sonsuzluk şeridindeki yeri de bellidir. Herşey olup bitmiştir. Nasıl bir filmi seyreden kişinin o film üzerinde herhangi bir değişiklik yapmaya güç ve imkanı yoksa
hayat şeridinde rol alan insanların da tabi oldukları kader şeridi üzerinde bir etkileri olamaz. İnsanlar kader üzerinde değil
kader insanlar üzerinde belirleyici ve yaptırıcı bir unsurdur. Herşeyiyle kaderin bir parçası olan insan o kaderden bağımsız bir şekilde davranamaz. Kaderin dışına çıkamaz. Bu bir video kasetteki filmde yer alan oyuncunun
kasetten dışarı sıyrılıp maddi bir boyut kazanarak videonun başına oturması ve kendi bulunduğu kasette silmeler
eklemeler
değişiklikler yapmasına benzer ki
elbette bu kendi içinde çelişkili ve mantıksız bir durumdur.
Dolayısıylakaderi yenme
kaderin akışını değiştirme gibi bir duruma söz konusu bile olamaz. Ancak unutulmamalıdır ki
"ben kaderimi değiştirdim" diyen bir insan da
aslında kaderinde yazılı olan bir cümleyi söylemektedir.
Bunu bir örnekle açıklamak istersek; bir insan günlerce komada kalabiliryeniden yaşama dönmesi imkansız gibi gözükebilir. Fakat aynı insanın
beklenenin aksine
tekrar eski sağlığına kavuşması
onun "kaderini yendiği" ya da doktorların onun "kaderini değiştirdiği" anlamına gelmez. Bu olay
o kişinin
kaderinde kendisi için belirlenmiş süreyi doldurmadığını gösterir. Bu da aynı kaderin bir parçasından başka bir şey değildir. Herşey gibi hastalanması ve tekrar iyileşmesi de Allah katında yazılıp tespit edilmiştir. Ayetlerde şöyle belirtilir:
... Ömür süreneömür verilmesi ve onun ömründen kısaltılması da mutlaka bir kitapta (yazılı)dır. Gerçekten bu Allah'a göre kolaydır. (Fatır Suresi
11)
Allahbu tür olaylar vasıtasıyla iman edenlere imtihan sistemindeki ve yaratmasındaki sonsuz akıl ve zekayı
sonsuz çeşitlilik ve zenginliği gösterir. Bu da
iman edenlerin hayret ve takdirlerini
dolayısıyla imanlarını arttırır. Diğer yandan da
kendi ilkel mantıklarını Allah'a başkaldırmalarına delil olarak getiren inkarcıların küfür ve sapkınlıklarını
şaşkınlıklarını arttırır. Müminlerin
inkarcıların bu akılsızlık ve anlayışsızlıklarından ibret alıp
kendilerini iman ve akıl ile onlara üstün kılan Allah'a şükretmelerini sağlar.
İnsanlar arasında yaygın olan bir başka yanlış kanaate göre de80 yaşında birinin ölümü "ecel"
küçük bir çocuğun
genç bir insanın ya da orta yaşlı bir kişinin ölümü "beklenmedik acı bir olay"dır. Bu yanlış mantıkla düşünen insanlar
ölümü kabullenip
olağan karşılayabilmek için kendi belirledikleri bazı şartların bulunmasını isterler. Bunlara göre
uzun süren ağır bir hastalık sonucu gelen ölüm genellikle doğal karşılanabilir
fakat ani bir hastalık ya da kaza sonucu gelen ölüm zamansız bir felakettir! Bu yüzden
çoğu zaman ölümler isyankar bir ruh haliyle karşılanır. Ancak bu mantık
Allah'ın adaletinin
sonsuz merhametinin
herşeyi hayır ve hikmetle yarattığının tam olarak takdir edemediğinin göstergesidir. Bu psikolojiye sahip olan herkes Allah'a tam bir teslimiyetle teslim olmadıkları için dünya hayatında sürekli bir sıkıntı ve keder içinde yaşamaya mahkum kalacaktır.